Az évek haladtával a távolabbi úticélok tervezésekor egyre inkább a hajós, vagy hajóúttal kombinált utazásokat kezdtük preferálni. Az okok eléggé egyértelműek: nincs annál kényelmesebb módja az utazásnak, mint amikor a komfortos szálláshely, a kimeríthetetlen étterem és a színes szórakozási lehetőségek az egész úton során mindenféle külön többletköltség nélkül elkísérik az embert. De nem csak erről van szó! Annyira hosszú a felkeresésre váró helyek listája, hogy csak gyorsított tempóban lehetséges ezekre eljutni. A hajó pedig éppen ezt teszi!
(Sajnos az a luxusunk nekünk sincs meg, hogy állandóan úton legyünk – egy évben 30 napnál több szabadnap csak ritkán áll rendelkezésünkre, amiről nagyrészt a megélhetésünket biztosító pénzkeresési kötelezettség tehet!)
Szóval az óceánjáró éjjel halad, nappal pedig kiköt és máris egy újabb felfedezésre váró helyen találja magát az ember. Hiába csak 1-1 napról, sőt esetenként csupán néhány óráról van szó, a rutinos utazók jól tudják, hogy bár igazán megismerni ezalatt semmit sem lehet, ám a hely hangulatának, ritmusának, illatának és ízeinek bármily felületes, de mégis élő megtapasztalása azért bőven több a semminél! Nincs az a fotó, vagy film, ami vissza tudná adni azt az érzést, amikor az ember ott áll egy idegen helyen, s körben megelevenednek az útikönyvekből már ismert látványosságok, vagy éppen a soha nem látott és el sem képzelt fantasztikus részletek. Sokan nem is hinnék, hogy mekkora mennyiségű élményt lehet hihetetlenül kevés idő alatt összegyűjteni – talán éppen az ilyen olvasóimnak szól ez a blog a leginkább!
Eddigi hajóink:
A hajóutakkal kapcsolatban még egy elterjedt félreértést el kell oszlatnom: ma már ez nem annyira luxus, ez bizony a tömegturizmus szerves része. Nagyobbnál hatalmasabb hajók épülnek és immár milliószámra szállítják a kíváncsi utazókat keresztbe-kasul a világban. Minél inkább enged az ember a luxusból annál inkább igaz, hogy az árak sem vészesek, sőt meggyőződésem, hogy nagyon gyakran éppen ez a legköltséghatékonyabb módja a világjárásnak. Az utóbbi néhány hajóútunknál kiszámoltam, hogy amennyiben az érintett kikötési helyeket repülővel kerestük volna fel és hagyományos szálláson laktunk volna, akkor a transzfereket és étkezéséket is beleszámítva alsó hangon a két-háromszorosából jött volna ki ugyanaz a látnivaló.
A kompromisszumok közé az olyan dolgokat sorolom, mint például erkélyes lakosztály helyett csak ablakos (vagy akár belső) kabin, mérsékelt vagy nulla költés fizetős szolgáltatásokra, hiszen a hajók all inclusive jellegűek, azaz minden szükséges dolog benne van a hajójegy árában. Persze aki naponta tucatnyi koktélra vágyik és a kapitánnyal szeretne együtt ebédelni, akinek wellness, masszás és egyéb kényeztetés kell, aki minden kikötőben befizet a hajóstársaság által szervezett kirándulásokra, az ne csodálkozzon, ha a végén komolyabb számla jön ki! Mi nem a luxusért, hanem mindenekelőtt az utazás élményéért és a következő úticél eléréséért megyünk a hajóra, persze nem tagadom, azért mi is tudjuk élvezni a posh külsőségeket, vagy a nemzetközi bulihangulatot.
Legközelebb a Costa Mediterranea fedélzetén tesszük tiszteletünket, már nem kell sokat várni és erről a hajóútról is beszámolhatok.